30 april 2022

Så ser mina dagar ut numera

Det är 2 år sen jag skrev på min blogg, det som hände med min andra assisten som började i april 2020 var att hon var till en början var duktig och jag trivdes med henne men efter ett par månader så blev hon mer och mer avslappnad och det slutade med att hon var väldigt lat och omotiverad.  

När hon jobbade i hemtjänsten så var hon var snabb och effektiv, hon var duktig i det mesta som hon hjälpte mig med så jag kände mig trygg när hon kom. 

Jag stod ut alldeles för länge, efter att jag sa upp henne så började en ung tjej som vikarierande assistent. Men i februari 2021 så fick jag Covid och blev väldigt sjuk, jag hamnade på IVA där jag fick mitt livs största träningspass, jag fick kämpa för att andas. 

 De satte på mig en näsgrimma som pumpade in syre intensivt så det tog ett dygn att lära mig att andas in med näsan och ut med munnen så intensivt och när jag fick svårigheter att andas satte de på mig en syrgasmask så fick jag cellskräck men det var nödvändigt så jag fick "gilla läget". 

Jag låg på sjukhus i över 2 månader i sjukhussängar som var väldigt konstiga för en kropp som inte fungerar och därför behöver jag hjälp 24/7 alltid och jämt för det gör ont eller jag måste flytta på vänster ben för att det pulserar fruktansvärt och det gör ont.

 På IVA så fanns det personal till en eller två patienter men sen när jag flyttade till en annan avdelning med andra patienter där personalen måste finnas till hands för deras överlevnad osv. så låg jag med obehagligt och irriterande i kroppen och för att Corona finns så fick jag inte ha någon assistent hos mig så jag tryckte på den röda knappen tillslut. 

Eftersom jag har en nervsjukdom och jag har känsel x 10 så kan ett väck på lakanet tillslut kännas som att jag ligger på en knöl. De kallade mig för prinsessan på ärten  🤭

Men när jag äntligen fick komma hem så fick jag en ny assistent som är en stor hjälp och jag kunde andas igen men att ha en annan människa hos dig jämt i alla fall 5 dagar i veckan som ska vara din hjälp med de saker du inte kan göra utan att behöva förklara varför men så kan du inte längre gå fram till din garderob och ta fram den där tröjan eller ta ner fatet som du vill använda så måste i alla fall jag ha en människa som lyssnar och finns där för mig. 

Sen har hon 2 underbara chihuahuor så jag och min man får umgås med dessa underbara pojkar 5 dagar i veckan  🐶




4 kommentarer:

  1. Vad skönt att du återhämtade dig från den vidriga Coviden och fick komma hem. 🙏 Och vilken bonus med en assistent med så ljuvliga små fyrbenta varelser med sig 🥰. Allt gott till er!
    Merja 😊

    SvaraRadera
  2. Du är en riktig kämpe Lotta❤️

    SvaraRadera